‘Mijn huis begrijpt me niet’

Afgelopen zaterdag in het NRC een interessant artikel over architect Christopher Travis die zijn klanten op een heel persoonlijke manier benadert.
Volgens een slimme vragenlijst interviewt hij zijn klanten en vraagt naar hun herinneringen en associaties. Zo probeert hij er achter te komen wat mensen gelukkig maakt in hun huis. Hij stemt zijn ontwerpen er op af met zeer tevreden resultaten van zijn klanten. Zie ook TRUEHOME.

Wat me aan deze methode aanspreekt is dat de opdrachtgever, de bewoner van het huis, het ontwerp dirigeert. Het is per slot van rekening ook ‘jouw huis’ en moet dus passen bij ‘jouw levensstijl’. Veel architecten ontwerpen misschien wel mooie en ingenieuze dingen, maar dat betekent niet dat jij hier altijd op zit te wachten. En omdat een particulier zijn wensen vaak niet onder woorden kan brengen kan ik me goed voorstellen dat een zorgvuldig opgestelde vragenlijst hier mee kan helpen. Ook wij streven er in onze ontwerpen naar zo goed mogelijk de wensen van de klant te vertalen. Wat is je favoriete plek in het huis. Waar zitten je kinderen het liefst. Waar breng je het meest tijd door alleen en met het gezin in je huis. Een goed doordacht huis kan mijns inziens zo dan wel degelijk bijdragen aan je geluk.